De palen worden op plekken geplaatst waar veel kerkuilen zitten en waar in het verleden ongelukken zijn gebeurd. De palen zijn zo’n drie meter hoog en daardoor zitten de uilen veiliger. Zo worden ze niet meegezogen door het verkeer. Op de lage hectometerpaaltjes zijn rollers aangebracht zodat de kerkuil hier niet meer op kan rusten of zitten.
Een uil zal uitwijken naar de geplaatste palen. Tijdens de proef werkt de provincie samen met onder meer Rijkswaterstaat en lokale kerkuilenwerkgroepen. Het gedrag van de uilen wordt gevolgd door een ecoloog. De resultaten van de proef worden in 2020 verwacht. Langs de A7 bij Beesterzwaag in Friesland staan sinds 2014 al speciale palen. Het aantal dode kerkuilen is sindsdien sterk afgenomen, zeggen ze in Friesland.
Eind vorige eeuw kwam de kerkuil niet meer voor in de provincie Noord-Holland, maar de afgelopen jaren worden alle records gebroken. De kerkuil is terug dankzij de werkgroepen. “Noord-Holland telt inmiddels weer ruim honderd zeventig broedparen”, vertelt Luc Smit van de Kerkuilen Werkgroep Wieringermeer. “Dat had ik eerder niet durven dromen.”
Het gaat dus goed met deze nachtvogel, maar het zou nog beter kunnen. Jaarlijks worden er tientallen kerkuilen platgereden op de snelweg A7 en de N242. Wegbeheerder van de rijksweg A7 Jeroen van Doorn: “Een probleem dat juist in deze periode, wanneer het steeds vroeger donker en drukker wordt en we vaker dode kerkuilen aantreffen langs de weg.”
In samenwerking met Rijkswaterstaat en de Provincie N-H en de Kerkuilwerkgroep zijn er nu zeventig nieuwe hoge kerkuil zitpalen en rollers op de hectometerpalen langs de A7 en N242 geplaatst om het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen. “De uilen kunnen zo veilig het overzicht houden zonder dat ze te dicht bij de weg hoeven te komen”, aldus Luc Smit. Niet alleen de kerkuil, ook de buizerd en de torenvalk kunnen profijt hebben van de nieuwe zitpalen.